Sporten na de bevalling

Sporten na de bevalling

Tijdens mijn zwangerschap maakte ik mij wel eens zorgen over hoe mijn lichaam zou worden na de bevalling. Nu zeven maanden later ben ik dik tevreden. Dit gaat natuurlijk niet allemaal vanzelf, daar doe ik mijn best wel voor. Ik leg uit hoe ik weer back in shape kwam.


Kilo’s weer kwijt

Hoeveel ik voor mijn zwangerschap woog weet ik niet, ik sta praktisch nooit op de weegschaal. Als ik tevreden ben met wat ik in de spiegel zie, vind ik dat voldoende. Wel heb ik met 40 weken zwangerschap op de weegschaal gestaan en woog ik 78 kilo. Vanaf 38 weken zwangerschap begon ik veel vocht vast te houden en vlogen de kilo’s erbij. Nu 7 maanden na de bevalling weeg ik volgens mij iets van 65 kilo.

Sporten na de bevalling

Ik vind het zo bijzonder hoe je lichaam dit allemaal aan kan, een compleet mensje maken en daarna in een paar maanden alles weer ‘recht trekken’. Tijdens de zwangerschap ben ik sportief gebleven (wel met mate), maar ik liep dagelijks nog met James en trok baantjes op mijn roeiapparaat (alleen benen). In de eerste week na de bevalling ga je vaak een stukje lopen met je baby. Ik vond dat een geweldig moment, weer lekker buiten zijn en even niet meer opgesloten zijn in huis.

We liepen ons pad op en af en dit voelde zó goed. Volgens mijn kraamverzorgster kon ik al een heel eind aan, het in beweging blijven tijdens de zwangerschap had dus goed geholpen. De eerste weken heb ik mijn rondje met Lauren steeds groter gemaakt, ik had toen nog geen behoefte aan het echte sporten.

Sporten na de bevalling

Als je kort na de bevalling weer wilt gaan sporten, laat dan eerste je buikspieren controleren bij je verloskundige. Zij kan nakijken of het weer veilig is om te gaan sporten. Ga zo kort na de bevalling dus niet op eigen houtje keihard sporten. Ook gebruik ik altijd goede sportschoenen om mijn lichaam zo min mogelijk te belasten. Safety first! Ik gebruik zelf graag mijn Asics, deze heb ik in de winkel speciaal aan laten meten omdat ik stabiel wilde gaan sporten. Ik koos voor sportschoenen omdat dit beter is voor je voeten en je houding, zeker een goede investering! Als ik sport op gewone schoenen dan merk ik direct dat ik last krijg van mijn voeten en spieren. Gewoon op de schoenen sporten die er voor gemaakt zijn dus. Officieel zijn het ook hardloopschoenen, dus mocht ik daar ooit weer zin in hebben kan ik daar ook weer mee aan de slag :-).

Lauren is nu 7 maanden oud en dit lijkt mij een mooie tijd om weer wat meer te gaan sporten. Omdat Lauren nu vaak al om 19.30 naar bed gaat heb ik weer tijd om te gaan sporten. Ook omdat ik astmatisch ben heb ik hier veel baat bij. Mijn roeiapparaat heb ik dus weer uit het stof getrokken en wil ik weer twee á drie keer in de week aan de slag gaan.

Al voor mijn zwangerschap gebruikte ik ook een sport app, maar aangezien ik de eerste drie maanden van de zwangerschap alleen maar boven de wc hing heb ik daar geen gebruik meer van gemaakt. Die kan ik er nu dus ook weer bij pakken.

Ik heb in ieder geval wel weer zin om te sporten! Zal ik ook nog een blogpost schrijven over de resultaten?

Ben jij ook gaan sporten na de bevalling?

Bedankt voor het lezen!

RELATED POSTS

LEAVE A COMMENT

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.