Yay or Nay? Als blogger om producten vragen bij bedrijven

Yay or Nay? Als blogger om producten vragen bij bedrijven

Is het oké om zelf om producten te vragen?

Het blijft een moeilijk puntje in de blog-wereld, zowel bij bloggers als bij de lezers. Want kun je het maken als blogger om bedrijven aan te spreken en om producten te vragen?


Het is de laatste tijd wel meer in het nieuws, want het vragen om producten voor naamsbekendheid voor het bedrijf is niet iedereen van gedient. Sowieso denken veel mensen dat je automatisch producten krijgt van bedrijven wanneer je blogger bent en dat snap ik ook wel want bij de ‘grotere bloggers‘ is dit vaak ook het geval. Bij de één roept dit ergernis op, terwijl de ander vindt dat het wel een beetje bij dit beroep hoort.

Als ‘kleinere blogger‘ kom je toch minder makkelijk aan de bak en moet je veel tot alles kopen. Als je veel producten wilt reviewen wel in ieder geval. De kosten stapelen dan wel erg op en je hebt bakken met producten liggen die je misschien wel niet meer gebruikt. Vaak is dat het punt dat bloggers bedrijven gaan benaderen om producten te krijgen in ruil voor linkjes/naamsbekendheid.

De mooiste juwelen met parels van Mostert Juweliers

PR-BUREAUS

Mocht je een leuk aantal unieke bezoekers hebben per maand dan kun je er voor kiezen om pr-bureaus te benaderen, zij hebben contact met bedrijven en sturen je dan vaak de nieuwste producten op om te reviewen. Hier is er dus nog een tussenpersoon bij. Maar heb je niet genoeg unieke bezoekers per maand dan is de kans klein dat je er tussen komt en producten opgestuurd gaat krijgen.

BEDRIJVEN MAILEN

Ook kun je als blogger er voor kiezen om bedrijven zelf te mailen, vaak mail je dan wat je doel is met het product en hoeveek unieke bezoekers je per maand hebt. Sommige bedrijven willen bewijs zien d.m.v een screenshot van Google Analytics, maar andere bedrijven geloven je ook op je woord. Het bedrijf kan hier eventueel goede reclame in zien en je producten opsturen.

TAGGEN MAARRRR

Wat ik ook vaak voorbij zie komen zijn de foto’s (vaak op Instagram) waar een bedrijf in wordt getagd en er een tekst bij staat met ‘Had ik deze tas maar‘ of ‘Deze schoenen zijn zó mooi‘ en die bloggers er dan op hopen dat ze dat product dan krijgen.

Marmeren hoesje van Hoesjes-Outlet + winactie

WAT VIND IK ER ZELF VAN?

Persoonlijk zal ik nooit een bedrijf benaderen om een product te verkrijgen, ik weet niet waarom maar ik voel mij daar niet prettig bij. Ook zou ik als bedrijf denken ‘Als je het zo’n mooi product vindt, dan kun je het ook gewoon kopen/voor sparen‘. Maar als een bedrijf mij benaderd en mij producten op wil sturen, dan weiger ik ze niet.. Tenzij ik dat product in de eerste instantie al niet zou willen. Ik zie dat juist als waardering voor het werk dat ik doe voor mijn blog.

Toch snap ik de lezers wel dat ze het niet leuk vinden wanneer je een product gratis ontvangt en er over blogt. Van buitenaf lijkt bloggen namelijk één groot feest waarbij je naar alle feestjes mag en bergen spullen krijgt. Maar als ‘kleinere blogger‘ is dat niet het geval en kan je, je uit de naad werken en nog iet gezien worden.

Voor mij is een bedrijf mailen om producten dus uitgesloten maar snap ik wel dat het een goede manier van kosten besparen is wanneer je het wel doet.

Wat vind jij er van?

Bedankt voor het lezen!

RELATED POSTS

4 Comments

  1. Beantwoorden

    VWillemse

    februari 6, 2018

    Mooi artikel, duidelijk en het zet je tot nadenken.
    Ik heb hier gemengde gevoelens over om het te vragen.
    Als het puur uit hebberigheid is, echt voor jezelf omdat jij het gewoon graag wilt, dan vind ik dat je er gewoon voor moet sparen.
    Maar is het echt een toevoeging van je blog, iets waar je lezers zeker te weten geintreseerd in zijn en ook haalbaar is voor hen om aan te schaffen, iets waar ze speciaal jouw blog voor zouden bezoeken, dan vind ik het wel weer oké.
    Dat bedelen om spullen in de vorm van ” had ik deze …. maar” vind ik echt niet kunnen iig.
    Dan haak ik ook meestal af.

  2. Beantwoorden

    Sonja

    februari 6, 2018

    Ik koop denk ik 75% voor mijn blog zelf. En ja dat kan nu nog, maar mocht ik het financieel niet meer kunnen opbrengen, dan stop ik. Ik zie ook bloggers die klagen over hun financiën, maar wel de duurste merken promoten, daar hik ik tegenaan. Hoe kun je nou ze ver buiten je eigen wereldje treden.
    Ik erger mij ook aan die Wishlist dingen, joehoe… ben je aan het hengelen?
    Maar goed, ik blog liever oprecht, dan ‘kijk wat leuk’ en een maand later op marktplaats te pleuren! Doen ook bloggers…

  3. Beantwoorden

    Caitlin

    februari 6, 2018

    Toen ik de titel op Insta zag moest ik het artikel toch even lezen! Dit is iets waar ik namelijk dagelijks mee te maken heb. Maar dan van de andere kant.

    Ik vind het een lastig onderwerp maar ik denk dat het voor merken net zo is als voor bloggers; uiteindelijk doe je waar jij jezelf goed bij voelt en wat jouw aanspreekt. Ik werk alleen graag samen als de interesse in mijn merk oprecht is en foto’s en/of de sfeer van het blog of de feed mij aanspreekt en goed aansluit bij mijn merk en/of mijn Instagram feed.

    Ik word dagelijks benaderd door bloggers. De één soms nog onbeschofter dan de ander en uit op gratis spullen zonder daar iets voor terug te kunnen doen (geen betrokken volgers of goede foto skills. Het aantal volgers vind ik totaal niet belangrijk). Maar ik krijg ook onwijs leuke voorstellen, van bloggers die oprecht geintereseerd zijn en waar ook leuke samenwerkingen uit voort zijn gekomen!

    Het is iets dat er tegenwoordig bij hoort en ik vind het als merk juist heel leuk als een blogger mij met correcte professionaliteit benaderd. Duidelijke afspraken maken en deze nakomen hoort daar ook bij! Het blijft uiteraard gewoon zaken doen en werk, voor merk en blogger.

    Goed artikel en fijn dat je dit bespreekbaar maakt! Hihi sorry voor deze lap tekst 😅

  4. Beantwoorden

    anna

    februari 6, 2018

    Interessant artikel! Ik benader weleens zelf bedrijven voor het organiseren van een winactie, bijvoorbeeld voor mijn blogjubileum. In het begin gaf ik altijd een leuk make-up pakketje weg, maar ik heb het gevoel dat het allemaal steeds groter en bijzonderder moet… Op Instagram zie je ook vaak zulke mega winacties voorbij komen. Ook heb ik weleens zelf een PR bureau benaderd, maar vragen om gratis producten bij bedrijven doe ik nooit!

LEAVE A COMMENT